Školní stravování

Pod hlavičkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy s odbornou záštitou orgánů ministra zdravotnictví vzniká návrh nové vyhlášky o školním stravování. Do praktického využití má vstoupit v září 2025. Ještě před rozesláním vyhlášky do meziresortního připomínkového řízení návrh koloval mezi odbornou veřejností a zainteresovanými stranami a často budil rozpaky, či spíše silnou kritiku. Bohužel, experti Sdružení českých spotřebitelů s kritickými vyjádřeními často souzněli.

Hlavním předmětem diskusí je „spotřební koš. Ten předepisuje množství jednotlivých skupin potravin, které mají být podány dítěti (dle věku) v rámci jídelníčku.  Návrh vyhlášky byl zpracován na základě východisek, že na trhu je dostatek čerstvých potravin, které by měly být maximálně využívány ve vztahu k co nejméně průmyslově zpracovaným potravinám, a které nejsou v současné době v rámci školního stravování využívány v plném rozsahu. Důvodem je nízký́ finanční limit na nákup potravin, nedostatek personálu, špatná organizace práce, absence technologického vybavení, provozní omezení stran, nařízení vedení školy či zřizovatele (zákaz nočního vařeni, v konvektomatech či jiných přístrojích), aj. Tyto skutečnosti však předkládaná vyhláška nejen neřeší, ale krizová místa ještě prohlubuje.

Obezita dětské populace je jistě nezanedbatelným problémem. Obáváme se však, že výrazné omezování cukrů a hlavně živočišných bílkovin (v podobě masa i mléčných výrobků) v obědech podávaných ve školním stravování ale i obecně není vhodným a smysluplným řešením tohoto stavu.

Více v přiloženém vyjádření Zde

V únoru 2025 pak MŠMT rozeslalo návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů do mezirezortního připomínkového řízení. Kabinet pro standardizaci a Sdružení českých spotřebitelů tak dostaly příležitost se k návrhu oficiálně vyjádřit. Obě organizace se rozhodly zaslat společný shodný text a sice Kabinet prostřednictvím Hospodářské komory a Sdružení českých spotřebitelů přímo na MŠMT. A rovněž se shodly, že připomínky budou jen obecné a rozsahově úsporné. Naše připomínky následují:

1) Za hlavní nedostatek vyhlášky považujeme nezohlednění specifických požadavků na produkty pro děti do 3 let věku. Tyto produkty (např. mléčná výživa, příkrmy) spadají do skupiny potravin pro zvláštní výživu a požadavky u nich stanovují speciální právní předpisy. Tuto skutečnost je zcela nezbytné reflektovat i u školního stravování. Pro tuto kategorii dětí platí přísnější požadavky nejen na nutriční zastoupení jednotlivých živin, vitamínů a minerálních látek, ale i požadavky na přítomnost kontaminantů, pesticidů a další omezení. Návrh vyhlášky pouze hmotnostně odvozuje druh a množství zastoupení jednotlivých skupin potravin, a to považujeme za velmi závažný nedostatek.

Z uvedeného vyplývá, že připomínku považujeme za zásadní.

2) Návrh vyhlášky na jedné straně zahrnuje v rámci tzv. flexibilního koše i možnost vegetariánské stravy, avšak zcela nedostatečně odráží varování lékařů na základě dostupných zjištění, totiž že „Školní obědy byly chudé na železo. Anémie je přitom zdravotní komplikace, která se v dětském věku vyskytuje často a především u dívek. Je proto vhodné, aby se ve školním stravování objevovalo více hovězí maso, játra a vejce, potažmo rostlinné zdroje železa – v posledně uvedeném však vždy se zdroji vitaminu C, jinak se železo z rostlinných potravin nevstřebává.“

Podle našeho chápání je návrh vyhlášky v nesouladu, ne-li v přímém rozporu s odborným pohledem na situaci ve školním stravování.